Info om Tyrkisk Blåt Kort

Tyrkisk oversættelse af teksten, klik på dette link: vesttolk.dk
Har du spørgsmål vedr. emnet, kan du altid kontakte os på kontakt@vesttolk.dk eller tlf. 22 33 23 20.

Ifølge den tyrkiske statsborgerskabslov nr. 5901, har indehavere af den blå kort (med visse undtagelser) de samme rettigheder som tyrkiske statsborgere.

Hvad er Registeret for Indehavere af Blåt Kort?
Det er et register, hvor oplysningerne om ejerne af den blå kort og deres efterkommere opbevares elektronisk.

Ændres mit ID-nummer, når jeg registrerer mig i Registeret for Indehavere af Det Blå Kort?
Nej. Dit TC ID-nummer ændres ikke, det flyttes bare til Registeret for Indehavere af Blåt Kort.

Hvad sker der med efterkommere af en person registreret i Registeret for Indehavere af Blåt Kort?
Ifølge den tyrkiske statsborgerskabslov nr. 5901, kan de registrere sig i Registeret for Indehavere af Blåt Kort ved ansøgning og få tildelt et udenlandsk ID-nummer.

Hvilke rettigheder har personer registreret i Registeret for Indehavere af Blåt Kort ikke?

  • De har ikke stemmeret eller ret til at blive valgt.
  • De kan ikke importere toldfrit køretøj eller husstandseffekter.
  • De er ikke forpligtet til at udføre militærtjeneste.
  • De kan ikke bestride faste og kontinuerlige offentlige tjenesteydelser. De kan ansættes som arbejdstager, midlertidig eller kontraktansat personale i offentlige institutioner og organisationer.

Hvordan kan jeg ansøge om Blåt Kort?
Ansøg personligt på Københavns Konsulat.
Ansøgningsbrev (udleveres på konsulatet)

  • Identitetskort eller pas fra et andet land og en kopi deraf.
  • Biometrisk foto i størrelsen 50×60 mm, taget inden for de sidste seks måneder, på hvid baggrund, uden mønster og i overensstemmelse med ICAO-standarder og læselige af maskiner.
  • Dokumenter og kopier af ændringer i civilstatus efter afgivelsen af det tyrkiske statsborgerskab (ægteskab, skilsmisse, navneændring osv.).
  • Fødselsattest og en kopi heraf for børn (for dem, der har børn efter at være løsrevet fra det tyrkiske statsborgerskab).
  • Det gamle blåt kort / lyserøde kort (for dem der ønsker at forny eller ændre).

Skal jeg meddele ændringer som følge af ægteskab, skilsmisse, osv.?
Ja. Ifølge § 8/A i Lov om Borgerydelser nr. 5490 skal de, der er registreret i Blåt Kort Registeret, erklære alle former for civilstatusbegivenheder til folkeregisteret indenlands eller til udenlandske repræsentationer udenlands.

Jeg har fået et barn, efter jeg er løsrevet fra det tyrkiske statsborgerskab. Kan jeg registrere mit barn i Registeret for Indehavere af Blåt Kort?
Baseret på det officielle dokument vedrørende fødslen (kirkefødselsregistrering), kan barnet til en person registreret i Registeret for Indehavere af Blåt Kort blive registreret. Det er en forudsætning for efterkommere, der ønsker at registrere sig, at de dokumenterer deres slægtskab med den overordnede indehaver af Blåt Kort.

Se denne video vedr. Blåt Kort som udenlandsk statsborger i Tyrkiet

Kan Blåt Kort udstedes til børn?
For børn registreret i Registeret for Indehavere af Blåt Kort udstedes der et selvstændigt dokument ved ansøgning fra forældrene.

Er det nødvendigt at få Blåt Kort for at få behandlet sager ved enhver institution?
Præsentationen af Blåt Kort er tilstrækkeligt. Hvis kortet ikke kan fremlægges, kan handlinger udføres ved hjælp af en udskrift af registreringsoplysningerne fra Registeret for Indehavere af Blåt Kort og et dokument, der viser identitetsoplysningerne udstedt af statslige myndigheder i det pågældende land. Hvis der er ændringer i identitetsoplysningerne, kræves det, at dokumentet viser gamle og nye identitetsoplysninger, der er korrekt oversat og verificeret på tyrkisk.

Kan Blåt Kort bruges som identitetskort ved officielle institutioner og forretninger?
I henhold til artikel 28, stk. 7, i Lov om tyrkisk statsborgerskab nr. 5901, er det tilstrækkeligt at vise Blåt Kort som identitetskort ved brug af de rettigheder, som denne lov giver.”

Hvorfor kan jeg ikke udføre transaktioner i nogle institutioner, selvom jeg har Blåt Kort?
Personer registreret i Registeret for Indehavere af Blåt Kort deler deres identitetsoplysninger med andre offentlige institutioner og organisationer via Identitetsdelings system (KPS). Derfor skal den institution, du henvender dig til, kontrollere konfigurationen af deres KPS-tjenester.

Jeg har Blåt Kort, men jeg har stadig svært ved at udføre transaktioner i nogle institutioner. Hvordan kan jeg løse dette problem?
Bestemmelserne for implementering af loven er klart angivet i den generelle forordning nr. 2005/6, dateret 24/03/2005, vedrørende den nævnte lov, af statsministeriet. Derudover skal du henvende dig til Præsidentembedet for Udlændinge og Slægtninge (YTB), der er knyttet til statsministeriet, vedrørende problemer, der opstår i forbindelse med anvendelsen af den pågældende lov.

Yderligere information kan findes på følgende links:

https://www.konsolosluk.gov.tr/Procedure/ShowProcedureDetail/?procedureId=7&procedureDetailId=5002

https://www.mfa.gov.tr/mavi-kart-_eski-pembe-kart_-uygulamasi-.tr.mfa

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *